Tilbage til året der gik

December 2006

Så er det atter blevet tid for en lille årsberetning her fra Skyttevej,
jeg (Lønne) har her forsøgt at samle de store og små begivenheder,
der har præget vores liv det sidste årstid.

Den bedste julegave

I midten af december 2005 fik jeg mere arbejde.
Hos Autohuset Vestergaard A/S, hvor jeg i forvejen arbejdede deltids i Lastvognsafdelingen, fik jeg nu også deltidsarbejde i salgsafdelingen hos Personvogne.
Den perfekte løsning på min arbejdssituation, så Adecco, hvor jeg havde lidt vikararbejde, blev prompte sagt fra.

Arkivbillede.

Nye stole

Thorkild har igennem de seneste år ødelagt ikke mindre end tre af vores spisestuestole, såfremt det ikke fremover skulle være stående taffel, når vi har gæster, var vi nødt til at købe nye.

I januar fik vi 6 nye stole, så skulle vi kunne klare os nogle år igen.

En træls tur

En dag midt i januar skulle jeg på kursus i Vejle, jeg stod tidligt op for at være i god tid, hovedvejen til Odense kan godt tage ekstra tid og jeg skulle også over Vejle fjord broen.
Da jeg kom over til Volvo stod den bil, en Freelander (Land Rover) ikke der, hvor vi havde aftalt.
Jeg ledte lidt efter den og fandt den godt pakket ind på PV værkstedet, heldigvis var en af svendene kommet for at lave sin egen bil, så jeg fik ham til at bakke nogle biler ud, så den jeg skulle bruge kunne komme ud.
Nå, lidt forsinket kom jeg af sted.
Da jeg kom ud på hovedvejen ville jeg vaske ruden, der var saltet på vejen, så ruden var blevet ret grim.
Så var der ingen sprinklervæske på!
Heldigvis var trafikken ret langsom, meget af tiden kørte vi ikke mere end 60 km./t hvilket var rigeligt, med kun et lille felt jeg kunne se igennem. Det var jo også mørkt endnu, hvilket ikke gjorde det hele bedre.
Da jeg kom til Odense, havde jeg besluttet, at jeg ville køre ind på vores værksted derinde for at få noget sprinklervæske.
Jeg har tidligere kun været i lastvognsafdelingen, og kørte lige en ekstra omgang rundt om huset for at finde ud af, hvor indskrivningen er.
Ham der så hjalp mig, kunne ikke finde ud af at åbne motorhjælmen, han ledte og ledte, hentede en lygte og ledte videre efter knappen, han skulle åbne med. (De har ikke Land Rover på Bondovej i Odense)
Til sidst ringede jeg hjem til værkstedet for at høre, hvordan den skulle åbnes.
Knappen sidder over til højre for passagersædet, (det er jo oprindelig en højrestyret bil, speeder, bremser m.m. et flyttet til venstre, men den knap...)
Nå, jeg fik så noget sprinklervæske på, kom atter afsted, og kom selvfølgelig for sent, de andre var lige startet, da jeg kom.
Derudover var det ikke et kursus, hvor jeg følte, jeg blev klædt godt på, da jeg i sin tid var på kursus, i det system vi bruger i lastvognsafdelingen, følte jeg mig helt anderledes klædt på og glædede mig til at komme i gang med det.

Thorkild på kursus

Samme uge som jeg havde min tur til Fredericia, var Thorkild på kursus om tankskibe i 4 dage på Marstal Navigationsskole.

Årets første fest

Den 21. januar var vi til Anjas 30 års fødselsdagsfest i Odense, den første fest i et år der atter bød på en del begivenheder, der skulle fejres.

Græsenke

Derefter var jeg atter græsenke denne gang i to uger.
Først var Thorkild i Frederikshavn i en uge, derefter to dage i Malmø og så resten af ugen i Frederikshavn igen.

Signe samler familien

Den 25. februar var der atter fest, Thorkilds mor holdt sin fødselsdag på Skovby Kro, hvor vi selv stegte bøfferne på en sten inde ved bordet.

Weekendtur med Autohuset Vestergaard LV

Grundet en god Second to None undersøgelse var ansatte med ”påhæng” fra Svendborg og Horsens afdelinger på weekendtur i Kerteminde den 11-12 marts.

Rino 40 år

Allerede weekenden efter var vi atter afsted, da holdt Lønnes kollega Rino sin fødselsdag, med lækker mad, Line dans m.m.

Thorkild holder fest

Den 1. april er det så vores tur til at holde fest.
Thorkild fyldte 50 år i marts, det fejrede vi sammen med familier, venner, naboer og kollegaer.
Vi syntes selv, det var en god dag, som vi ser tilbage på med glæde.

Holland

Den 5. april tog vi af sted på en lille forårstur til Holland.
Desværre var foråret lidt sent ude i år, så løgplanterne var ikke så langt fremme som forventet, men vi havde alligevel en rigtig god tur.
Vi havde valgt at få et værelse med udsigt lige ud til Nordsøen, det nød vi meget.

Iben 10 år

Påskelørdag fejrede Iben, Ragnhilds datter, sin første runde fødselsdag, vi var med til festen.

Moster Charta 80 år

Den 7. maj var vi i Rinkenæs til 80 års fødselsdag (Thorkilds moster), Chartas datter fra Australien havde også taget turen til Rinkenæs.

Island

Først i maj sendte arbejdet Thorkild en tur til Island, den største fordel ved dette var, at det var midt i birkepollen-sæsonen, som var ret heftig, så Thorkilds slimhinder fik nogle dages pause.

Tara 10 år

Den 4. juni samledes Lønnes familie i Nr. Nebel, hvor vi tog lidt forskud på begivenhederne og fejrede Taras 10 års fødselsdag. (Sunes bonusdatter).

Oldingen dag

Grundlovsdag trådte min far ind i oldingenes rækker, det fejrede han med en fest for familie, naboer og venner på Sdr. Bork Kro.

Kursus i Belgien

I juni måned var Thorkild sammen med nogle af hans kollegaer på kursus i Oostende i 4 dage.

På kryds og tværs i landet

Også herhjemme i Danmark kommer Thorkild vidt omkring, på en enkelt uge i juli var han tre dage i Frederikshavn, en dag i København og en dag i Esbjerg.
Han var selvfølgelig også herhjemme i Svendborg ind imellem.

Barnedåb i Odense

Den 27. august var vi atter til fest hos Anja og Chin-lung.
Denne gang var vi til barnedåb hos deres yngste søn Mathias, der blev født i juni.

Amfiteateret i Plovdiv

Sommerferie i Bulgarien

I september foretog vi årets sommerferie, den gik i år på en rundtur i Bulgarien.

Her er et par uddrag fra vores dagbog:

Fra Bansko;
hyrden kommer hjem til aften med gederne

Onsdag den 6. september.

Da vi kom tilbage til pladsen fra før, var der samlet endnu flere mennesker. Vi besluttede os for at blive lidt, og se hvad der skulle ske.
Vi ”kom i snak” med en gammel kone, d.v.s. hun ville enormt gerne snakke med os, men kunne hverken engelsk eller tysk. Hun fortalte os, at (hvad det end var der skulle ske) så skulle det begynde kl. 20.00 – aftensmaden blev på det tidspunkt droppet, til fordel for at deltage i den mindehøjtidelighed, vi efterhånden havde gættet os til, der skulle være.
Der kom to små demonstrationer forbi, den ene tror jeg var atak-bevægelsen, den anden fandt jeg ikke ud af hvem var. Det var velorganiseret og tydeligt i samarbejde med politiet.
Vi observerede der kom en del kranse, der åbenbart skulle lægges, og tæt på hvor vi sad, samledes der en del betjente, sikkerhedsfolk og lignende. En af personerne i gruppen kunne vi se var lidt mere betydningsfuld end de andre, han blev peget ud for os som byens politimester.
Pludselig begyndte alle at klappe og juble – det viste sig, at det var præsidenten der kom, han gik forbi ca. 6 m. fra, hvor vi stod.
Alt hvad der skete på selve pladsen kunne vi ikke se, men der var militærmusik, kransenedlæggelse, præsidenten og et par andre talte. Der blev vistnok læst nogle navne op og mere militærmusik.

Der blev også sunget sange, ved en af sangene satte alle sig ned. Senere blev der sunget en sang hvor alle (der sad) rejste sig op. Dagen efter fortalt vores lokale guide os, at det begge var nationalsange.
Lidt tidligere havde vi set, hvad vi troede var sikkerhedsfolk på nogle af tagene omkring pladsen.
Pludselig begyndte et voldsomt skyderi med løst krudt fra tagene, på skift fra forskellige retninger og der var et fyrværkeri. Det var voldsomt og gribende. En stor oplevelse at deltage i.
Jeg gætter på at det skulle illudere det store slag mod tyrkerne i Shipka-passet.

Præsidenten og hans følge, gik forbi tæt på,
 hvor jeg stod. Præsidenten trykkede hænder,
og jeg fik bl.a. dette billede af ham.

Fredag den 8. september

Ved Pyramidebjergene gjorde vi et fotostop. Bent (guiden) sagde 15-20 min., så vi så på vores ur.
Bent anbefalede, at man gik lidt opad, det ville give nogle bedre billeder; så vi gik opad, fotograferede bjerge, udsigt og vindruer, da der manglede 5 min. vendte vi om for at gå nedad igen – Thorkild konstaterede, at alle var gået ind i bussen, og kort efter kørte den…
Vi blev hurtigt enige om, at så måtte vi bare gå, vi vidste da i hvilken retning Melvin lå, og det kunne da også være, at de på et tidspunkt fandt ud af, at de manglede os.
Bussen havde da også kun kørt nogle få hundrede meter, før den standsede og ventede på os.
Jeg tog bl.a. et billede lige da vi kom ud af bussen, og et da bussen kørte, og jeg kan se, der er 12 min. mellem de to billeder.
Bent sagde tidligere på turen, at man som guide altid skal tælle gæsterne, og gav samtidig et par eksempler på, at bussen var kørt fra gæster, sågar fra en guide engang. Så nu overgår vi nok til et af eksemplerne på fremtidens ture – og mon ikke der også fremover bliver sagt et klokkeslæt i stedet for antal minutter?

Nordjylland

Da vi kom hjem fra vores ferie i Bulgarien, lå der besked om, at Thorkild havde vundet en miniferie på et Comwell Hotel i Danmark.
Da vi jo stadig havde ferie, besluttede vi, at vi ville benytte gevinsten med det samme, og valgte det hotel i kæden, der ligger længst mod nord i Jylland, Hotel Comwell Rebild Bakker. Vi ville så benytte lejligheden til at se lidt i Vendsyssel og Østhimmerland.
Vi besøgte bl.a.:
Hobro, Fyrkat, Mariager, Hohøj, Kongsdal Havn, Bælum/Østhim-merlands Ungdomsskole, Rebild, Dokkedal, Egense-Hals, Den tilsandede Kirke, Skagens Museum, Vippefyret, Grenen, Nordstranden, Gl. Skagen, Pikkerbakken ved Frederikshavn, Rebild Bakker og Trige.

En tur på Nordsøen

I begyndelsen af oktober var Thorkild en tur på Nordsøen, han sejlede ud med et skib fra Esbjerg, i den Hollandske del af Nordsøen kom han så ombord på det skib, hvor der var noget arbejde at udføre.
Han sov to nætter ombord på skibet, inden det var tid at vende næsen hjemad,
Efter et par aflysninger pga. dårligt vejr kom han derefter over på en ombygget trawler, der sejlede ham til Holland, hvor han fik en nats søvn, inden han rejste hjem.

Lys fra oven

I november fik vi lavet et par små forbedringer på huset, vores bagdør trængte ret hårdt til at blive skiftet, vi har nu fået/købt os en stalddør.
Derudover fik vi lavet ovenlysvinduer i vores ”mørke krog” i stuen, så nu er der ikke mørkt mere.
Vinduerne er rigtig legetøj for voksne, de er elstyrede med regncensor og udvendige rullegardiner.

Til Kap Verde efter kaffe

Med et døgns varsel tog Thorkild her i december lige en flyvetur til Kap Verde; han fløj over Lissabon til Sal, her fik han en seng på et hotel nogle få timer, inden han fløj videre til Sao Vicente og erfarede, at hans kuffert ikke var kommet med ham på hele turen.
Han fik et hotelværelse så han kunne komme i bad og få noget rent tøj på.
Han havde hotelværelset i 4 timer, det meste af tiden befandt han sig på en Internetcafe for at ringe, idet hans mobilselskab nemlig ingen forbindelse har på Kap Verde.
Efter 8 timer på Sao Vicente (de 3 timer i lufthavnen) fløj Thorkild atter til Sal, hvor kan købte tre poser kaffe i lufthavnen og fløj tilbage til Danmark med mellemlanding i Lissabon.

Slægtshistorie

Det er i løbet af året blevet en del nemmere for Thorkild, at lede efter nye oplysninger, vedr. hans store interesse: slægtshistorie.
Kirkebøgerne indtil 1891 er ved at blive langt på Internettet, så nu kan han sidde ved PC og søge oplysninger, lige når det passer ham. Tidligere skulle han enten på arkivet i Åbenrå/ Odense, eller købe microkort med affotograferinger af kirkebøgerne.
På vores hjemmeside ligger de oplysninger han hidtil har fået tastet ind i et slægteprogram han har.
Derudover interesserer han sig jo en del for hvad der foregår mht. til rumforskning, også her er Internettet en god mulighed for at følge med, bl.a. på Nasas hjemmeside.

Hosta Thunderbolt

Echinacea purpurea Razzmatazz

Billeder og haven

Jeg forener mine to store interesser, at fotografere og haven, jeg tror jeg har den mest gennemfotograferede have i Svendborg, foruden at jeg har mange billeder fra haven liggende på Internettet, er jeg nu også startet med at lave et album, med mange af havens planter, hvor jeg følger den enkelte plante på forskellige tidspunkter.

Monogram

For en del år siden forslog min mor mig, at få lavet mit monogram. Jeg tænkte noget over det, og fandt ret hurtigt ud af, hvordan jeg kunne ønske det skulle se ud.

Her i efteråret fik jeg så en designer til efter mit oplæg at tegne det for mig.